12 Ocak 2009 Pazartesi

E-Öğrenme Hakkında

Bugünün ekonomisinde şirketler hergün yeni bir zorlukla karşı karşıya kalmaktadır. Küreselleşen pazarda gitgide artan rekabet, daralan şirket kaynakları, gelişen pazarlar, teknolojideki hızlı değişimler ve yetenekli elemanları şirketinize almak ve elinizde tutma gerekliliği bu zorluklardan yalnızca birkaç tanesidir. Ayrıca, şirketlerin, şartlar nasıl olursa olsun, kısa dönemde bazı sonuçlar alması gereklidir. Aydan aya gerçekleşmesi gererken artışların baskısı bunaltıcı olabilir.

Geçmişte şirketler eğitimi bir yatırımdan çok gerekli bir harcama olarak görürdü. Eğitimi daha etkili kılarak masrafı azaltmanın gerekliliği vurgulanırdı. Günümüzde ise şirketler eğitimi yukarıda sözünü ettiğimiz zorluklara karşı bir yatırım olarak görmeye başlamışlardır. Şirket çalışanlarının bilgileri ve becerileri artık şirketin mali varlıkları kadar önemli görülmektedir. Günümüzde bilgi de bir ‘mal’ olarak algılanmaktadır. Bu değişikliğin sonucu olarak da, örgün eğitime yapılan yıllık harcamanın sadece ABD’de gösterdiği artış yaklaşık 60 milyar doları bulmuştur. Finansmanda ortaya çıkan bu artışla beraber bu giderlerin gerekliliğini göstermeye ve eğitimin şirkete somut faydalar sağlayacağını ortaya koymaya duyulan ihtiyaç artmıştır. Eğitimin değerini finansal açıdan göstermenin bir yolu eğitim programlarınızın yatırım getirisini ölçmektir.

Yatırım getirisi, masrafları azaltmaktan çok farklıdır. Masrafların azaltılması harcamalarda kesinti yapmak anlamına gelir. Yatırım getirisi ise yatırımınızın size dönme oranı veya yüzdesidir. Yatırım getirisini artırmanın ve masrafları azaltmanı bir yolu teknoloji temelli eğitimdir (yani e-öğrenmedir).

E-Öğrenme ile ilgili çeşitli önemli iddialar vardır.
E-Öğrenme Öğrenmeden Elde Edilen Faydaları Azaltmadan Size Zaman Kazandırır
Kırktan fazla bağımsız çalışma incelenmiş ve Teknoloji Temelli Eğitimin (TBT) geleneksel eğitim yöntemlerine kıyasla zamandan % 35-45 oranında tasarruf edilmesini sağladığını ve bilgi kazanımı ve transferinde de eski yöntemlerle eşit veya daha iyi sonuçlar verdiğini belirlemiştir. ) TBT’nin zaman kazandırmasının yanı sıra öğrenme üzerinde hiçbir olumsuz etkisi olmadığını tesbit etmiştir.

E-Öğrenme Seyahat Masraflarını En Aza İndirir
Amerikan şirketleri yıllardır eğitim masraflarının büyük bir kısmını seyahat ve eğlence masraflarının oluşturduğunun farkındadır. Şirketlerin küreselleşmesi çalışanların taşınma ve barınma masraflarının daha da artmasına neden olmuştur. Ancak bu masrafları azaltmak için hâlâ umut vardır. Birçok çalışma e-öğrenmenin, eğitimle ilgili seyahat ve eğlence masraflarını en az % 50 oranında azalttığını ortaya koymuştur.

E-Öğrenme İşten Uzak Geçirilen Zamanı En Aza İndirir
Yukarıda belirtildiği gibi, hem Fletcher (1990) hem de Hall (1997) yaptıkları örnek incelemelerinde bilgisayar-temelli eğitimin zamandan önemli oranda tasarruf edilmesini sağladığını belirlemiştir. Aslında, eğitim zamanının kısalmasıyla eğitim döneminde ödenen maaşlar azalmış ve fırsat masraflarındaki tasarruflarla yatırım getirisi önemli oranda artmıştır.

E-Öğrenmenin Masrafı Azdır
Çeşitli çalışmalar, çoklu ortam (multimedia) üzerinden yürütülen eğitimi geliştirmeye yönelik masrafın geleneksel sınıf düzeninde verilen eğitimden çok daha fazla olduğunu ortaya koymuştur
E-Öğrenme Coğrafi Olarak Birbirinden Uzakta Bulunan Çalışanların İhtiyaçlarını Karşılar
E-öğrenme esnektir. Hızı kişiye göre ayarlanabilir ve istenilen yerde istenilen zamanda gerçekleştirilebilir. Ayrıca dünyanın farklı bölgelerinde bulunan çalışanları eğitmek için de idealdir. E- öğrenmede, özellikle de web temelli içerik, kolayca değiştirilebilir. Bu nedenle, çeviri için kolayca uyarlanabilir ve farklı kültürlere ve dillere göre içeriği değiştirilebilir.

E-Öğrenme Verilen Eğitimin Daha Tutarlı Olmasını Sağlar
E-öğrenme modüllerinde geleneksel sınıfiçi eğitime kıyasla %40 oranında daha az değişiklik olduğunu belirlemiştir.

E-Öğrenme Daha Kişiye Özel Hale Getirilmiş Bir Eğitim Olanağı Sunar
Araştırmalar, e-öğretimin düzgün biçimde kullanıldığı durumlarda daha kişiye özgü hale getirilmiş bir eğitime olanak tanıdığını belirlemiştir. (Adams, 1992). Öğrenciler sınıfın içeriğiyle ilgili bilgisayar temelli ön testleri yaparlar böylece öğrencilere sadece ihtiyaçları olan konularla ilgili eğitimler ve malzemeler sunulur. Ayrıca eğitim öğrencinin öğrenme hızına göre biçimlendirilebilir. Öğrencilere eğitim malzemeleri verilir ve eğitim boyunca kavramları tam olarak öğrenip öğrenmediklerini anlama için testler uygulanabilir. Eğer öğrencileir kavramı anladıklarını gösterirlerse, onlara öğrenmeleri için yeni bir kavram sunulur. Eğer anladıklarını gösteremezlerse, kavrama tam olarak hakim olana kadar aynı kavram üzerini çalışmaya devam ederler.

E-Öğrenme Geleneksel Eğitim Yöntemlerine Kıyasla Daha Yüksek Bir Öğrenme Oranı Sağlar
Gün geçtikçe daha fazla sayıda çalışma e-öğrenmeyle geleneksel sınıfiçi eğitimi arasında önemli farklar olduğunu ortaya koymaktadır. Fletcher (1990) ve Wright (1993), e-öğrenmenin geleneksel sınıfiçi eğitimden daha iyi sonuçlar verdiğini bildirmiştir.

Tay Grup SAP'yi seçti

Kumaş ve hazır giyim ürünleri alanında Avrupa ve Asya kıtaları dahil olmak üzere 20’den fazla ülkeye ihracat gerçekleştiren Tay Grup, Türkiye’de dört noktaya yayılan üretim tesisleri ile dünya çapındaki faaliyetlerini SAP üzerinden yönetecek.

Istanbul - Ocak 06, 2009 - Tay Grup’a çok boyutlu analiz yeteneği kazandıracak projenin, yedi ayda tamamlanması hedefleniyor. Projenin Tay Grup bünyesindeki örme konfeksiyon, dokuma konfeksiyon ve kumaş alanında uzmanlaşan beş şirketi de kapsayacak şekilde genişletilmesi planlanıyor. Böylece Tay Grup bünyesinde üç alanda uzmanlaşan beş şirketin tüm süreçleri aynı sistem üzerinde entegre edilecek, böylelikle Tay Grup, küresel rakipleri arasında bir adım öne çıkacak.

Kumaş ve hazır giyim alanında hem üretim hem de pazarlama faaliyetlerini sürdüren Taypa Tekstil, Elsys’in çözüm ortaklığı ile SAP’ye geçiş yapma kararı aldı. Taypa Tekstil’in dört lokasyondaki üretim tesisleri ile dünya çapındaki finansal trafiğini aynı yapı üzerinde entegre eden bir veri sistemi oluşturmanın hedeflendiği proje, Temmuz 2008’de yapılan hazırlık toplantısı ile başladı.

Grubun merkez ve pazarlama firması olan Taypa Tekstil’e siparişi aldığı andan, ürünü sevk ettiğin ana kadar olan her süreçte eş zamanlı olarak kar – zarar analizi yapabilme olanağı sunacak yeni sistem; satış, finans, dağıtım, üretim ve kalite yönetimi süreçlerini ortak bir yapı üzerinde bütünleştirerek daha verimli hale getirecek. Farklı parametrelere göre değişen eğilimlerini ve pazarın beklentilerini analiz etmeye yönelik bir altyapı sağlanacak proje, üst yönetimin alacağı stratejik kararlar için de sağlam bir zemin oluşturacak.

Çapa Medikal Teknolojisini ileriye taşıyor

Çapa Medikal stok ve sevkiyatını SAP çözümleri ile yönetecek.

Istanbul - Aralık 03, 2008 - Çapa Medikal, 1987 yılından beri medikal alanda tek kullanımlık sarf malzeme satışı yapıyor. Önce insan ve istikrarlı fiyat gibi ilkelerinden ödün vermeden teknolojisini ve uluslararası standartlarını SAP ile destekleyerek müşterilerine hizmet vermeyi hedefliyor. Özel hastanelere, resmi kurumlara ve eczanelere, İstanbul İkitelli’de 3 bin metrekarelik bir alanda hizmet veren Çapa Medikal yaklaşık 7 bin civarında ürünün satışını yapıyor.

Lisans ve danışmanlık hizmetlerinin tamamı Çözümevi Danışmanlık tarafından yürütülen projede, mali muhasebe ve sabit kıymetler, stok ve depo yönetimi, barkod ve el terminali uygulaması, sipariş, faturalama, irsaliye ve sevkiyat işlemlerinin SAP üzerine geçirilmesi amaçlanıyor. Çapa Medikal’in SAP’yi seçmesindeki başlıca nedenleri arasında; esnekliği, kalitesi, sorunsuz çalışması, her ölçekteki firma tarafından kullanılabilen bir sistem olması, hızlı kurulum avantajı ve uygun maliyetli olması yer alıyor. Çapa Medikal’deki SAP projesinin 2 ay gibi kısa bir sürede tamamlanması planlanıyor.

Türk Telekom Kart Satış Portalı

Türkiye’nin telekomünikasyon devi Türk Telekom, SAP çözümlerini içeren projesiyle, şirketin finans yönetimi, satınalma yönetimi, stok yönetimi, proye yönetimi, insan kaynakları ve raporlama süreçlerini şeffaflaştırdı.
Istanbul - Aralık 03, 2008 - Projenin önemli yapılanmalarından biri de Telekom iş yerlerinde kullanılmak üzere tasarlanan Telefon Kartı Satış Portali uygulaması oldu. Yurt çapındaki 81 İl Telekom Müdürlüğü ve 110 Telekom Müdürlüğü gişelerden telefon kart satış sürecini tek noktadan yürütmeyi amaçlayan proje dahilinde portal kurulumu, portal dizayn çalışması geliştirilmesi gibi kalemler Siemens’in sorumluluğunda çözüm ortağı olarak Espro Danışmanlık tarafından uygulandı.
Kart Satış Portal uygulaması ile Türk Telekom işyerlerinde gerçek zamanlı satış yapabilme şansına sahip oldu. Satışlar SAP ERP sisteminde belirtilen koşullar ve fiyatlandırmalar ile Türk Telekom’un isteği üzerine nakit / konsinye / kredi kartı / vadeli olmak üzere tahsilat türleriyle portale yerleştirildi.
İl Telekom Müdürlükleri ve Telekom Müdürlükleri’nin bu uygulamalar üzerinden, kendi satışlarıyla ilgili finans ve satış bilgilerine erişimi ve analiz yapabilmeleri sağlandı. Her kullanıcının kendine özel tanımlanan yetkilendirme profillerine göre verilere ulaşımı sağlandı. Portal, Türk Telekom’un SAP ERP sistemiyle entegre çalışacak şekilde oluşturuldu.
Türk Telekom gişeleri portal sayesinde sadece satış bilgilerini değil son derece hızlı bir sekilde stok bilgilerini de takip edebilir oldu. SAP Netweaver teknolojisi kullanılarak hayata geçirilen portalin bu özelliği sayesinde gişeler veya müdürlükler arasında oluşabilecek satış kayıplarının doğru zaman ve yerde ürün kaydırmaları yapılarak engellenmesi mümkün kılındı. Bunun yanısıra Türk Telekom’un Portal Projesi sayesinde satış sonrası fatura ve irsaliye basılabilir hale getirilerek maliyetlerin düşürülmesi, operasyon verimliliğinin ve hızının artması sağlandı.

VODAFONE RİSKLERİ SAP İLE YÖNETİYOR

Türkiye’nin ilk SAP Kurumsal Kontrol, Risk Yönetimi ve Uyumluluk (GRC) Access Control projesi, Vodafone için KoçSistem tarafından gerçekleştirildi.
Istanbul - Aralık 03, 2008 - İki faz olarak planlanan ve Şubat 2008’de başlanan projede, KoçSistem ve çözüm ortağı SecurIntegration danışmanları birlikte çalıştı. Yaklaşık 1 ay süren POC (Proof Of Concept) fazının ardından Haziran 2008’de ikinci fazına başlanan proje, Ekim 2008’de tamamlandı. SAP ERP, ICCB (CRM Billing Sistemi), Lotus Notes ve Excel onay dosyaları kullanıcılarının dâhil olduğu projenin tamamlanması ile yaklaşık 1300 Vodafone çalışanı; yetkiye dayalı iş risklerinin Sarbanes-Oxley (SoX) uyumluluğu çerçevesinde SAP Kurumsal Kontrol, Risk Yönetimi ve Uyumluluk (GRC) çözümü ile denetlenmeye başlandı.
SAP GRC Access Control’ün, Risk Analysis and Remediation (Compliance Calibrator) ile gelen standart kural kümesinin yanında, Vodafone-SoX ve lokal gereksinimleri karşılayacak şekilde Vodafone Non-SoX kural kümeleri oluşturuldu. Bu kural kümeleri etrafında Segragation of Duties (Görev ayrım ilkesinin ihlalleri) durumu kontrol kapsamına alınıp, bunların raporlanabilmesi sağlandı. Projede ICCB/ICRM-CRM Billing Tool için 3 ayrı yetki ve rol kontrolü yapıldı. ICCB tarafındaki mevcut kullanıcıların, SAP’deki karşılıkları yetki rolleri bazında taranarak; SoD uyumsuzluklarının tanımlanması, acil durum yaratma, riskten haberdar olma, gerekli durumlarda izin verme (mitigation), denetim kütüğünde saklama ve dönemsel raporlamada (ICCB to SAP) tamamlanma aşamasına gelindi. ICCB içindeki yetkiye dayalı iş rollerinin GRC Access Control çerçevesinde raporlanması ve ICCB DB kullanıcıların, DB seviyesindeki tablolara erişim kontrolünün, yetki iş riskleri çerçevesinde oluşturulması sağlandı.
Lotus Notes üzerinde yapılan satın almaların, Lotus Notes içindeki iş akış onayları çerçevesinde Vodafone Türkiye’de daha elverişli bir ortam olarak görünen kullanıcı dosyalarının bulunduğu LDAP (Windows Active Directory) sistemi ile karşılaştırılmasıyla, uyumluluk çerçevesinde raporlanabilmesi gerçekleştirildi. SAP kullanıcılarının, Access Control ile birlikte gelen standart bağlantı (RTA-Real Time Agent) sayesinde SoD uyumsuzluğunun aynı kapsamda raporlanabilmesi sağlandı.
Ayrıca, Vodafone Türkiye’de yetkiye dayalı manuel tutulan onay dosyaları (XLS), server seviyesinde yaratılan Hotfolder’ların, flat file (txt dosyası) olarak güncel halde tutulması mümkün hale getirildi. Bu dosyaların onaylanması sırasında aynı kullanıcıların, SAP’deki kendi kullanıcı dosyaları ile karşılaştırabilmeleri sağlandı.